
BRUG DIN RET
Find en sag som I vil arbejde for
I har nu sat jer ind i børn og unges rettigheder, og hvornår rettighederne bliver overtrådt. Måske kender I selv eller har hørt om tilfælde, hvor rettighederne bliver overtrådt? I skal nu arbejde med at udpege et område, hvor I mener, at børn og unges rettigheder ikke bliver overholdt – og så arbejde for den sag. Måske er der noget, der gør jer vrede? Måske er der noget, I drømmer om at lave om i samfundet? Brug tid på at mærke efter, hvad der er vigtigt for jer. Lav en brainstorming, hvor I finder på ideer. I kan hente hjælp i boksen herunder.
brainstorming
Sæt jer sammen i en gruppe og brainstorm på eksempler, hvor børn og unges rettigheder ikke bliver overholdt. Det er vigtigt at overholde følgende regler, når I brainstormer:
-
Man siger noget en for en efter tur
-
Man kommenterer ikke på hinandens ideer
-
Har man ingen ideer, når det er ens tur, siger man 'pas'
-
Hold fokus på emnet
-
Byg gerne videre på andres ideer.
I kan evt. bruge forslagene herunder som en hjælp til at finde på ideer til en sag, I vil arbejde for. I må gerne erstatte nogle af tingene med andre. Pointen er at give jer et redskab til at idéudvikle.
Forslag 1
-
Børn og unges ret til privatliv
-
Noget der foregår på skolen
-
Sociale medier.
Forslag 2
-
Børn og unges ret til medinddragelse i undervisningen
-
Undervisningen på jeres skole
-
En græsrodsorganisation.
Forslag 3
-
Børn og unges ret til et aktivt fritidsliv
-
Jeres kommune
-
Lokalavisen.
Forslag 4
-
Børns ret til omsorg og tryghed, når de er i daginstitution eller skole
-
Jeres skole eller andre skoler eller daginstitutioner
-
Lokalpolitikere.
Opgave 3
-
Tal om, hvor I oplever, at børn og unges rettigheder bliver overtrådt. Måske er der noget, I er vrede over, eller ikke synes er okay. Find ud af, hvor I synes, der er et problem, som I vil forsøge at ændre eller skabe opmærksomhed om.
-
Find inspiration i boksen til venstre og beslut derefter, hvilken sag I vil arbejde for.



Hvad gør mig vred?
Hvordan drømmer jeg om, at samfundet skal være?
Beskriv sagen
Efter I har fundet et område, hvor I synes, at der er problemer med at overholde børn eller unges rettigheder, er det nu tid til at beskrive sagen. Svar på spørgsmålene i boksen til højre. Bagefter tager I kamphanskerne på og gør noget for at ændre på tingene.
Opgave 4
-
Hvad er problemet?
-
Hvor foregår problemet?
-
Hvilke rettigheder bliver overtrådt?
-
Hvem overtræder dem?
-
Hvem går det ud over?



Gør noget ved sagen!
I skal nu finde jeres indre kampgejst frem og gøre noget aktivt for at påvirke tingene.
Herunder finder I en række forslag til, hvordan I kan forsøge at få indflydelse. Der er nemlig mange forskellige muligheder, når man ønsker at påvirke noget i samfundet.
Det kan f.eks. være, I skal blive aktive i en forening, der kæmper for den samme sag som jeres. Det kan også være, I skal starte en underskriftsindsamling, sende en klage, etablere en græsrodsbevægelse eller noget helt andet. Når I har besluttet jer for, hvordan I vil forsøge at påvirke sagen – så skal I gøre det!
For hvis ikke I gør noget, er det ikke sikkert, der bliver gjort noget. Hvis ikke I giver jeres mening til kende, så er der nogle andre, der gør det, og hvis ikke I blander jer, så er det nogle andre, der kommer til at bestemme. God fornøjelse!
Opgave 5
-
Hent inspiration herunder til at finde ud af, hvordan I bedst kæmper for lige netop jeres sag.


